Böcker!

Hej allihopa! Idag har jag jobbat, trots att det är lördag. Hädiskt värre! Dödsstraffhädiskt till och med. Det är nämligen i själva verket på lördagen som det är förbjudet att arbeta, eftersom det är lördagen som är den judiska sabbaten. Sabbat schmabbat säger jag, om du är kristen och tror att du är tuff nog att skipa helig rättvisa så KOM AN BARA!

Igår och i förrgår hade jag finbesök av två kära vänner från Växjö. Vi kan kalla dem Josef Stalin och Shub-Niggurath för att inte röja deras identiteter. Vi drack öl, snackade skit och handlade lite på stan. Vid två tillfällen hamnade vi på SF-bokhandeln, den bästa affären i hela Malmö, där jag fyllde på min ständigt sinande "att läsa"-samling. Fem böcker blev det:


Elantris och The Final Empire av Brandon Sanderson, samma Brandon Sanderson som skriver de avslutande delarna av Wheel of Time-serien efter Robert Jordans bortgång. Detta var efter tips från min goda vän och det är aldrig någonsin fel med lite stabil fantasy, i synnerhet med tanke på att det tar tusen år mellan varje WoT-bok. Läser man beskrivningarna på dem så låter de otroligt cheesy, men så är det som regel med fantasy. Jag har goda förhoppningar!

The Greatest Show On Earth av Richard Dawkins, en av mina största idoler. Han skriver underhållande och lättläst om ateism och angriper religioner (fenomenet religion i allmänhet, men han använder främst exempel från kristendomen på grund av att han har sin läsarkrets i USA och Europa) ganska så kraftfullt. Just hans aggressiva debatton är vad som gör honom så rolig att läsa (och lyssna på), det är sällan någon så påläst och välkänd vågar ta i så hårt mot religion (och med så charmig dialekt). Jag ser fram emot att läsa den, men jag kan redan nu rekommendera alla att läsa The God Delusion, hans storsäljare.

Kraken av China Miéville, min favoritförfattare när det gäller uddalitteratur. Han skriver många stand alone-romaner som alla är ytterst knepiga på olika vis. De utspelar sig som regel i nutida (och skitig) storstadsmiljö med något slags övernaturligt inblandat som inte tar så stor plats att historien blir löjlig. Fast alla håller inte med. Han har också skrivit flera romaner som utspelar sig i en hemsnickrad steampunk-fantasyvärld där politik och klasskamp är genomgående teman, något som mig veterligen inte existerar i någon annan fantasyserie. Att China själv ser ut som en ilsken punkare gör inte saken värre.

Slutligen köpte jag World War Z - An Oral History Of The Zombie War. De som känner mig vet att jag har en stor förkärlek till all litteratur (och film, och musik, och spel, och allt) med postapokalyptiska teman. Det är någonting speciellt med hur samhällets fullständiga kollaps får människor att visa sina primala, djuriska sidor. Den här boken är alltså utformad som en serie intervjuer med överlevare efter det stora Zombie-kriget, som ger sina personliga ögonvittnes-skildringar av de olika stegen i civilisationens kollaps med militärstyre, panikartade massavrättningar, barbari och andra sådana saker som jag tycker är kul. Viss b-varning på boken alltså, men jag är ingen snobb!


Efter shoppingturen så var planen att vi skulle plaska runt på Aq-va-kul, men de hade godtyckligt bestämt att de inte skulle ha öppet under ordinarie öppettider, så det fick bli bio istället. Nightmare on Elm Street såg vi, med Rorschach istället för Robert Englund. Helt okej!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0