Påsk!

Nu har den kommit, påsken. Alla andra firar påsk, därför måste jag också fira påsk. Nej, det måste jag inte, och jag tänker inte göra det heller!

Men vad är påsken för något egentligen? Jag tänkte ta en snabb genomgång så att ni vet vad som gäller. Påsken har olika innebörd för olika människor. För mig innebär den ingenting alls. För skolbarn innebär den att man är ledig. För Per innebär den extra arbete och jobbiga kunder.

För judar innebär den att man firar minnet av hur Guds mordängel lät bli att mörda jättemånga judiska barn, utan nöjde sig med att mörda jättemånga egyptiska barn. För att mordängeln skulle veta vilka barn den skulle mörda så ombads judarna att smeta in sina ytterdörrar med lammblod. Så man kan säga att de firar Guds mord av jättemånga egyptiska barn, Guds indirekta mord av jättemånga fårbarn, samt Guds uteblivna mord av jättemånga judiska barn, på en och samma gång. Detta firar de genom att äta en måltid.

image136

För kristna innebär påsken att man firar att Jesus lik vaknade till liv och började härja igen. Detta var Guds sätt att säga att ingenting kan stoppa honom, det är lika bra att ge upp. Även om man dödar Guds son så kan Gud bara trolla tillbaka honom lätt som en plätt. Efter en kort stunds härjande så kunde dock inte Guds svarta magi animera Jesus kropp längre och han plockade upp honom till himlen istället. Minnet av detta firar man genom att gå till Guds hus och säga att han är bäst.

image137

Hur ska ni fira påsk? Ska ni fira Guds starka mordförmåga genom att äta god mat eller ska ni fira Guds stora trolldom genom att gå till kyrkan? Mitt förslag är att ni lagar en god måltid och kollar på en zombiefilm, då blir alla nöjda.

Kommentarer
Postat av: Jeff

Fira? Nej tack. Däremot ska jag, liksom många andra, använda denna kommersiella högtid som en ursäkt att kunna äta mig dum och äckeltjock på godis =D

2008-03-19 @ 13:37:45
Postat av: Linus

Jag ska fira min påskhelg genom att plugga till mina uppkommande tentor.

2008-03-19 @ 13:55:48
Postat av: Anonym

här ska ska fan inte firas, här ska läggas golv!
Zombie-film lät ju bra iofs. Blir det temat på söndagens filmkväll tro? :D

2008-03-19 @ 23:49:30
Postat av: Ida

Säger som Jeff men med tillägget att ta ihjäl en och annan hjärncell med alkoholhaltiga drycker. Och sova så klart

2008-03-21 @ 13:46:14
URL: http://www.nemensi.com
Postat av: Luzze

Det enda firande jag har tänkt göra i påsk är väl att vara med på filmkväll. Borde alla göra, tycker jag.

2008-03-23 @ 14:33:20
URL: http://luzze.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0