Sammanfattning av Japan-resan

På grund av jobb, skola och lathet (mest lathet) så har jag inte hunnit med att lägga upp några japan-bilder. Nu har det dock gått snart en månad sen jag kom hem, så nu är det baske mig på tiden. Jag tog ungefär en miljard bilder i Japan, men jag har valt ut en handfull bilder som jag tycker sammanfattar det hela rätt bra. Jag börjar från början.


Dag 1

Första dagen blev för min del två dagar. Jag flög på förmiddagen den 17:e oktober, men eftersom resan tog större delen av dagen, och eftersom tidsförskjutningen på 8 timmar gjorde att det var förmiddag i Japan när jag kom fram, och eftersom det är omöjligt att få en blund i ett trångt jäkla flygplanssäte intill en vrålande flygplansmotor, så blev de två första dagarna som en lång dag för mig. Därför får de dela på benämningen "dag 1". Väl framme i Japan så gjorde vi inte så mycket första dagen. Vi åt på nudelrestaurang och handlade lite, mest.

image48
Jag fick vänta 4 timmar i Amsterdam, även känt som Europas andra Köpenhamn. Även Niggers With Attitude blev tvungna att mellanlanda här.


image49
Det här är Sydkorea, möjligen Seoul. Jag såg med spänning fram emot att få flyga över Nordkorea och kryssa mellan luftvärnsraketer, men planet gjorde tyvärr en kursändring i sista stund.


image50
Yay! Jag är framme!


image52
Först tar vi bussen från den stora osaka-flygplatsen till den lilla osaka-flygplatsen. Därifrån kör Kumiko bil. Jag passar på att ta kort.


image53
När vi kommer fram möts vi av Kumikos far Minoru, och av voven Meli förstås.


image55
På kvällen äter vi på Kumikos nudelrestaurang. Här står vi framför restaurangen tillsammans med Kumikos kollega Mayumi.


image56
Efter maten åker vi till det lokala shopping-centret. Här är ett prov-ex av en 14 000-kronors massage-stol. Den var gaaanska nice.


image57
Rätt var det är så hamnar vi i whisky-avdelningen! Oj!


image58
Här står Kumiko med två 4-liters PET-flaskor whisky.


image59
Jag hittar även Asahi, i lagom stora förpackningar.


Dag 2

Nästa dag ska vi träffa Kumikos arbetskamrater och åka till Universal Studios Japan. Det regnade den dagen, men det gjorde inte så mycket då vi mestadels var inomhus. Större delen av tiden gick till att stå i kö. Man kunde få stå och köa i 45 minuter för att få åka i 5 minuter, jag skojar inte. Men det var skoj ändå! Tyvärr så har jag inte några kort från själva åkturerna, då det var förbjudet att fotografera där. Alla åkturer var baserade på filmer, vi åkte ET-, Spindelmannen-, Back to the Future-, Jurassic Park- och Jaws-turerna, om jag inte har glömt någon.

image60
Det var regnigt som sagt. Här är vi på väg till busshållplatsen, jag passar på att ta kort på japanska hus.


image61
På väg till busshållplatsen går vi förbi Hitlers brevlåda.


image62
Nu står vi på busshållplatsen. Jag fotograferar ännu fler hus.


image63
Vi tar bussen till en tågstation. Det är hyggligt mycket folk där.


image64
Väl framme väntar vi in Kumikos kompisar på ett Starbucks. Jag gör det obligatoriska v-tecknet framför kameran.


image65
Inne på nöjesfältet blir vi antastade av Shrek!


image66
Nu har vi köpt Elmo-regnkappor.


image67
Det var inte bara jättehäftiga film-åkturer, här åker vi en Vanlig Jävla Karusell. Jag rider på en katt.


image69
Universal Studios-loggan känner nog de flesta igen. Här är hela gänget samlat.


Dag 3

Idag fyller jag år! Yippie! Idag åker vi runt och tittar lite i staden, Kumiko visar sin gamla grundskola bl a. På kvällen åker jag, Kumiko och Kumikos far, samt Kuniko, en vän till familjen som jag träffade förra gången jag var i Japan, till en sushi-restaurang och äter sushi och dricker öl. Yummie!

image70
När vi går ut hälsar Meli oss god morgon.


image71
Kumikos gamla skola.


image72
Vi går upp på en kulle för att få bra utsikt...


image73
...och jag passar på att ta kort.


image74
Världens längsta rutschkana!


image75
Sedan äter vi Takoyaki, nån slags friterade bollar med bläckfisk inuti. Det är en rätt vanlig snabbmat i Japan, och det är jättegott.


image76
Mmm, bläckfisk.


image77
Kumiko blir angripen av ett tentakel-monster.


image80
Jag och Kumikos lillebror Tetsuya. Observera hans oanständiga tröja.


image78
Senare på kvällen äter vi på sushi-restaurang. Här ser ni mig och Kuniko, med Kumikos far i bakgrunden.


image79
På andra sidan sitter Kumiko.


Dag 4

Fjärde dagen reser vi till Okinawa! Det är en ö som ligger söder om Japan, det tar ungefär 2 timmar att flyga dit. När vi landar så kör vi hyrbil i tre timmar för att komma till Okuma, JAL private resort!

image82
Bussen som tar oss till flygplatsen kör upp jämsides med en djurtransport. Korna är antagligen på väg att bli...


image83
...mat! Vi åt curry på flygplatsen medan vi väntade. Is good.


image84
Här är Kumiko i vår stiliga hyrbil.


image85
Återigen hyrbilen och min stiliga Kumiko.


image86
På vägen stannar vi till vid en koreansk restaurang. Eftersom det är Kumiko som kör så kan jag...


image87
...dricka öl! Yes!


image88
Vi beställde Bibimba, en koreansk rätt som är en slags gryta med ris, grönsaker och kött som serveras tokigt fräsande varm i en järnkittel. Det var bokstavligen som att äta direkt ur en fräsande stekpanna.


image89
När vi väl etablerat oss i vårt hotellrum så överraskades jag av en försenad födelsedagstårta som Kumiko beställt åt mig. Aww!


Dag 5

Sol och bad! Vi spenderar hela dagen med att softa på stranden, bada, och äta. Vi passade på att köpa lite okinawa-souvenirer också.

image90
Pretty nice! 27 grader varmt och strålande sol.


image91
Nu är vi på väg till hotell-restaurangen för att äta frukost.


image92
Jag hittar öl på vägen.


image93
Okuma heter stället, som sagt.


image94
Stranden. Aww yeah.


image95
Mitt på dagen letar vi upp en restaurang där vi lunchar. I samma byggnad finns en souveniraffär där vi handlar lite.


image96
Jag hittar en rishatt och gör min argaste Vietcong-min.

image97
Kumiko kör en gladare stil.


image98
På kvällen drar vi oss tillbaka till hotellrummet efter en hård dags solande. Jag testar med öl.


Dag 6

Idag reser vi hem från Okinawa. Det blev inte så mycket att ta kort på. På kvällen tar vi det bara lugnt.

image99
Efter ett par dagars asiatisk kost så bestämmer vi oss för att äta på "All American Food" på flygplatsen. Fan vad sunkigt det var. Gott med Root Beer dock.


image100
Utsikten från restaurangen där vi satt och åt. Till höger har vi det blåa laget, ANA (All Nippon Air), som är Kumikos fiender. De är det andra stora flygbolaget i Japan och den största konkurrenten till Kumikos egna...


image101
...JAL! Japan Airlines. De har röda färger och fanns till vänster, så klart.


image102
4,4-procentig mjölk, mmm!


Dag 7

Idag reser vi in till centrala Osaka för att shoppa loss! Där hittar jag bl a den fantastiska Hard Gay-dräkten jag köpte till peter.

image103
På väg till busshållplatsen ser vi en volvo.


image104
Nu är vi i stan! Det är skapligt mycket folk ute.


image105
Mitt i Osaka stötte vi på någon slags militär. Jag hjälpte honom att göra reklam för en grej.


image106
Naaaw!


image107
Plötsligt blir jag sugen på öl...


image108
Sagt och gjort!


image109
På vägen hem träffar vi ett par valar.


Dag 8

Nu är vi inne på sista hela dagen innan jag reser hem. Sorgen är påtaglig! Vi gör inget speciellt idag, vi bara latar oss, leker med Meli, och hyr film. Vi äter även på sushi-restaurang igen, mmm!


image110
Haha! Jag har stökat ner Kumikos rum jättemycket!


image111
Här är vi ute och går med Meli.


image112
Jag och min polare. Visa inte den här för Greta bara.


image113
Jag och Meli, igen... Jag vill mest bara posta en massa bilder på Meli, jag behöver ingen anledning!


image114
Sedan äter vi som sagt sushi igen, på en annan restaurang än senast.


image115
Also beer!


Dag 9

Den här dagen reser jag hem :(. Vi får skjuts till flygplatsen av Kumikos pappa, där vi sedan tar ett tårdrypande farväl. Kanske inte tårdrypande, men det var rätt sorgligt. Vi passar på att köpa de sista souvenirerna också. I en butik hittar jag världens häftigaste brevkniv i form av ett litet (ca 15 cm) samuraisvärd, med svärdskida och allt. Jag tänkte köpa sådana till olle och danne, men då hade jag redan checkat in mitt bagage och brevknivar tillåts inte i handbagaget, så det blev inget med det. Hemresan var ganska jädra jobbig. Det var lika trångt och lika mycket oväsen i planet som på ditresan, men den här gången hade jag bara Holland och Danmark att se fram emot. Bleh! Efter 12 timmars flygresa fick jag vänta ca 5 timmar i Amsterdam. Flygresan till Danmark tog bara 2 timmar ungefär, men när jag landade så var klockan 23 på kvällen ungefär, och första tåget till Växjö gick vid 7 på morgonen. Så det var bara att sätta mig på en väntstol och halvsova åtta timmar. Inget jag kan rekommendera.

Så, nu blir det inga fler bilder. Håll till godo!

Kommentarer
Postat av: Per

Äntligen! Vilka fina bilder, såg trevligt ut. Jag blir nästan lite semestersugen själv.

Nu vet du var Hitler bor också. Det kan alltid vara bra att veta.

2007-11-21 @ 19:44:49
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Mufflon

Ja, jag tycker helt klart att du ska göra ett nytt försök att resa till Japan. Du kan få Hitlers adress om du vill, du kanske kan få bo hos honom.

2007-11-21 @ 20:17:38
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Linus

Riktigt roligt att se bilder från resan! Man kanske får chansen att se de andra bilderna också nån dag?

2007-11-21 @ 20:40:48
Postat av: Mufflon

Javisst linus!

2007-11-21 @ 22:09:50
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Jenny

Nah, kan vi inte flytta dit allihopa? jag vill ju träffa Kumiko!

2007-11-22 @ 17:15:39
Postat av: Ican

Helt underbart! Och kumiko är så söt! Verkar som att du hade en time of your life =)

2007-11-23 @ 04:29:09
Postat av: Cain

Vilka fina bilder! Tycker lite synd om korna bara, som ni åt upp på flygplatsen sen... ;)

2007-11-24 @ 01:12:05
Postat av: Greta

Jag vill bara säga att jag blev lite sotis när jag såg dig o Meli på bld tillsammans.. Men jag vet ju att jag är viktigast för dig, så du är förlåten, du kan få ge mig grisöron igen. =)

Puss & Tass // Greta - din BÄSTA vän. =P

2007-11-24 @ 01:14:06
Postat av: Shazbot

Jag kan inte riktigt släppa att du är jättelik Sawyer när du har din Vietconghatt på dig! :D

2007-11-24 @ 08:05:15
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Ida

Åkte du i rutschkanan? Den såg skitkul ut!
Vad söt Kumiko är!
Och Meli med!

2007-11-24 @ 20:17:58
URL: http://ww.nemensi.com
Postat av: Mufflon

Jenny: Ja! Det tycker jag helt klart att vi ska göra.

Ican: Japp, the time of my life :)

Cain: Ja, lite synd om korna, men de var goda med ris.

Greta: Tack för att du förstår! Klart jag ska ge dig grisöron sen.

Olle: Really? Fan vad cool jag är isåfall!

Ida: Klart vi åkte i rutschkanan! Och klättrade i klätterställningarna.

2007-11-26 @ 01:16:41
URL: http://salenko.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0