Holland strikes again

Läste på aftonbladet om en holländsk dokusåpa om njurtransplantation. Tre dödssjuka kvinnor tävlar om en njure. Tyckte först att det var helt sjukt, nån slags tokig Holland-grej liksom, men jag tänkte faktiskt om lite när jag läst hela artikeln. Egentligen så är det ju ett rätt effektivt sätt att upplysa folk om organdonation. Jag tycker att provokativa metoder som den här är rätt bra för att informera folk om hemska saker, som svält och lidande (och organbrist), då fattar folk vad det handlar om liksom. Inga skygglappar är möjliga. Det är fortfarande rätt magstarkt dock. Svårt att veta vad man ska tycka om sånt här.

Kommentarer
Postat av: Ican

Shit - snart kommer Battle Royale!

2007-05-27 @ 11:40:23
Postat av: Jenny

Hm, jag förstår hur du menar. All uppmärksamhet är bra liksom. Fast det är är så moraliskt förkastligt att jag vägrar tro på det.
Däremot är jag ganska inne på att för att få ta emot organ, skall du vara regisistrerad som organdonator. Kanske samma med blod, eller åtminstone ha kollat upp om du kan lämna blod.
Känns ganska egoistiskt att inte vara beredd att ge sina organ efter döden men samtidigt vara beredd att ta om något händer.

2007-05-27 @ 18:03:25
Postat av: Mufflon

Mm, åtminstone så borde registrerade organdonatorer vara prioriterade vid organtransplantation, om det är flera som behöver samma organ.

2007-05-27 @ 18:48:38
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Per

Det var det dummaste jag hört. Alltså dokusåpor är dumma nog som det är, sådär kan man inte hålla på.
Jag har tänkt på saken, och jag anser att det är ett ganska dåligt sätt att belysa problemet på.
Det är lite väl mycket "you can't make an omelet without killing a few people" :/
Otroligt cyniskt helt enkelt.

2007-05-28 @ 21:49:43
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Jenny

Jo, men det är väl egentligen det vi säger.
1. Det är dumt och cyniskt.
2. Vi mmåste belysa problemet på någon sätt.
Även om jag är ganska cynisk så går det här över gränsen.

2007-05-28 @ 22:33:25
Postat av: Mufflon

Ja, det är helt fruktansvärt cyniskt och jävligt. Men får det folk att tänka om angående organdonation så kan det ju föra något gott med sig, långsiktigt. Ändamålet KAN ju faktiskt helga medlen. Jag är inte helt övertygad om att det är så i det här fallet, men
jag tycker inte att man kan avfärda hela konceptet enbart för att det är makabert. Syftet med denna dokusåpan (att chocka folk till att tänka till) är ju fortfarande hundra gånger vettigare än syftena med vanliga dokusåpor (förnedringsunderhållning).

2007-05-29 @ 09:01:46
URL: http://salenko.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0