Hero time del 2, och en historialektion

The deed is done! Nu har jag varit ute på ett sovjetiskt äventyr där jag kämpade mig genom regn, rusk och mörker för att få min lydnadsspruta av Staten (förvisso Landstinget i det här fallet, men ni förstår). På busshållplatsen blev jag informerad av ett närgånget fyllo att "borgarna ska tuktas" och att jag "minsann ser ut lite som en borgare"*. Väl framme vid sjukhuset blev jag insjasad i ett vaccinationsrum där jag stoiskt blottade min arm och sade "JAG ÄR REDO FÖR MITT ELIXIR". Jag fick mitt elixir och blev sedan guidad till ett knökfullt väntrum där jag skulle sitta i tio minuter för att sedan gå min väg. Det är en rätt märklig känsla att sitta i ett väntrum och vänta på ingenting, kan jag tala om. Sovjetiskt.

Jag har dock ännu inte upptäckt några superkrafter. Jag förmodar att elixiret behöver någon dag eller två på sig att mutera mig, så jag får ge mig till tåls. Tills vidare så tänkte jag ge er en snabb men matnyttig historialektion, courtesy of pestboken. Allt jag kan om medeltiden har jag lärt mig av pestboken!

Det så kallade hundraåriga kriget mellan England och Frankrike (som varade i 116 år och är det längsta kriget i mänsklighetens historia) utbröt år 1337. Det kommer ni nu aldrig att glömma! Digerdöden utbröt i Europa tio år senare, 1347. Ett jämnt och bra årtal, om man utgår ifrån 1337. Det var allt. Kom ihåg att det är jätteviktigt att kunna årtal!





*På hemvägen (på samma hållplats) var dock allt förlåtet. Då dansade han glatt till två gatumusiker och ville bjuda upp mig att dansa med honom och två livrädda tonårstjejer.

Kommentarer
Postat av: Lange

Hah vilket fantastiskt lärorikt inlägg. Krig,1337 och PEST på samma gång! fina grejor

2009-11-14 @ 01:10:41
Postat av: Per

De kanske gav dig en placebo? Det vore just typiskt. Danskjävlar! Vi måste tvinga dem på knä med plutonium!

2009-11-15 @ 18:55:06
URL: http://naifuzan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0