Iran, USA och demokrati

Om ni följer olle's blogg så har ni säkert sett hans inlägg om mänskliga rättigheter i Iran. Det är beklämmande att läsa om den politiska situationen i landet, i synnerhet kvinnornas situation. I det läget är det lätt bli förbannad och basha Iran som land och Islam som religion, men det är sällan särskilt kreativt. I stället bör man värna de krafter som faktiskt försöker förändra saker och ting, både på det politiska planet och det religiösa.

Hur som helst, nu kom jag av mig lite. Det jag egentligen tänkte skriva var lite hederlig USA-bashing! Det händer nämligen att jag blir lite irriterad när jag läser USA:s kritik mot Iran, främst då när de klagar på Irans brist på demokrati. En kort och mycket förenklad sammanfattning (baserad på fakta jag hittat på) av Irans moderna historia följer: År 1941 invaderar Storbritannien och Sovjet Iran för att förhindra att Iran allierar sig med axelmakterna. De tvingar den sittande shahen (kungen) att lämna över makten till sin son, som är västvänlig. År 1951 blir dock en man vid namn Mosaddeq vald (demokratiskt) till statsminister, och han blir oerhört populär bl a genom att nationalisera landets oljetillgångar. Det skulle han inte ha gjort! År 1953 blir han störtad av en CIA-ledd kupp och all makt koncentreras än en gång hos shahen, som avskaffar alla partier förutom sitt eget och styr landet med järnhand och hemlig polis. Shahens grymma diktatur och västvänliga inställning ger medvind åt motståndsrörelser såsom de fundamentalistiska ayatollorna, vilka använder USA:s kupp som huvudargument för att rättfärdiga sin revolution 1979. Iran är nu, precis som innan revolutionen, en hemsk diktatur, men denna gången är de inte USA-vänliga och därför är USA plötsligt mycket måna om att värna demokrati och mänskliga rättigheter i Iran.

Jag menar vafan? Om USA nu kämpar för demokrati så vore det kanske en bra idé om de lät bli att STÖRTA DEMOKRATIER och ge makten till DIKTATORER. I'm just saying. De kan väl i alla fall sluta upp med att låtsas vara frihetskämpar, och börja tala klarspråk så man vet var man har dem.


image3

Kommentarer
Postat av: Ican

Agreed!

2007-03-25 @ 16:06:15
Postat av: Shazbot

Well put my dear friend! Mitt inlägg i min blogg kanske var lite väl vinklat, men det är fan stört. Men det finns flera bakomliggande problem till just det jag bloggade om. Tack för att du gör mig till en bättre människa/bloggare Tomas :D

2007-03-27 @ 11:30:16
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Mufflon

Det var inte alls menat som ett angrepp på dig. Det var bara det att ditt inlägg gav mig inspiration till att blogga om iran, så jag var tvungen att nämna din blogg :)

2007-03-27 @ 11:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0