Känner du vår kronprinsessa?

Det gör tydligen inte jag. Jag var inne på DN's nätsida (enbart för serierna, jag skulle aldrig gå bakom ryggen på aftonbladet!) och hittade testet "känner du vår kronprinsessa?", jag fick 1 rätt av 7 möjliga. Jämmer och elände! Det känns som att jag har svikit mitt kungahus. Kanske om jag hade spenderat gårdagen med att fira Victorias 30-årsdag istället för att titta på film hos Per, så hade jag varit en bättre kunglig undersåte.

image31image32


Jag har överhuvudtaget känt mig som en rätt dålig kunglig undersåte på sistone. Eller ja, hela mitt liv faktiskt. Jag skäms givetvis för detta, vårt kungahus är trots allt en fin gammal tradition som måste bevaras. Vi har redan blivit av med så många fina svenska traditioner, såsom dödsstraff, slaveri och statsreligion, vi har verkligen inte råd att förlora ytterligare en. Samtidigt så kan jag inte låta bli att känna att det till viss del är kungahusets eget fel att svenska folket har en så förslappad relation till monarkin. Jag tycker inte att de riktigt lever upp till sin historiska roll. Var är de kungliga droskorna som stänker gyttja på mig när jag är ute och promenerar? Var är de kungliga knektarna som pokar mig i ryggen med hillebarder för att jag ska hurra högre på Victorias födelsedag? Jag känner liksom inte historiens vingslag. Nu har vi en kungafamilj som mest åker runt och visar upp sig i fina kläder så att pensionärer kan titta på dem på TV och känna sig svenska. Och så åker de förstås utomlands och ger "bra PR" för Sverige på något oförklarligt vis (Steg 1: Skaka hand med främmande människor i andra länder. Steg 2: ??? Steg 3: PROFIT). Hade jag varit kung så hade det blivit andra bullar, det kan jag tala om! Jag hade minsann sett till att utnyttja mina privilegier, och leva upp till min titel. Så här hade jag gått till väga:

Först så hade jag hållit en låg profil, klippt av band och svamlat opolitiskt mumbojumbo på invigningar och så. Jag hade väntat till precis efter ett riksdagsval. Sen hade jag släppt loss! Det är nämligen så att de lagar som reglerar monarkin står i grundlagen, och grundlagen kan bara ändras genom två riksdagsbeslut med ett riksdagsval emellan, för att ingen regering ska kunna kuppa igenom någonting. Precis efter ett riksdagsval är jag alltså garanterad fyra år av fullständig frihet, om inte riksdagen väljer att upplösa sig själv och utlysa nyval (vilket kan ske tidigast 3 månader efter föregående val). Och med fullständig frihet så menar jag verkligen fullständig frihet, ty "konungen kan ej åtalas för sina gärningar" enligt sjunde paragrafen, femte kapitlet i regeringsformen. Nu hade jag gett mig ut på Sverige-turné, och supit, knarkat och våldtagit så det stod härliga till. När mitt årliga bidrag på 48 miljoner kronor för privat konsumtion tog slut så hade jag helt enkelt tagit det jag ville ha, och mördat alla som stod i min väg. Vid det här laget så tror jag att riksdagen hade bestämt sig för att rösta fram en begränsning av mina befogenheter (något som måste upprepas efter nästa riksdagsval för att få effekt). Då hade jag sökt upp och mördat alla riksdagsledamöter som velat begränsa mina befogenheter. Vad ska de göra liksom? Jag är kung, jag får mörda vem jag vill, det står i grundlagen. Skulle de ändå lyckas avsätta mig så gör det inte så mycket. Då pensionerar jag mig och flyttar in hos min diktatorpolare, sultanen av Brunei. Det är ju inte som att jag kan bli fängslad i Sverige, jag har ju inte begått något brott.

image34


Nej, skämt åsido. Monarkin, den är kass. Nu är det dags att vi gör oss av med skiten tycker jag. Är tyskarna stolta över sin tid som tredje riket? Är jänkarna stolta över sin historia av slaveri? Nej. Varför i helsike förväntas då vi svenskar vara stolta över att Sverige har varit en diktatur? Monarkin är en rest från en mörkare tidsålder, då adeln och kyrkan delade upp Europa mellan sig och lämnade vanligt folk att slava och dö. Kungar och drottningar hör hemma i sagor och historieböcker, ingen annanstans. Läs bara det inledande stycket i successionsordningen, hur aktuellt känns detta idag? Hur ovärdigt är det inte för en modern, demokratisk stat att ha denna smörja i sin grundlag? Det lät säkert som en strålande idé vid den tidpunkten, när "Svea rikes Ständer, grevar, friherrar, biskopar, ridderskap och adel, klerkeri, borgerskap och menige allmoge" skrev ihop dumheterna för 200 år sedan, men nu är det väl ändå dags att städa upp lite. Skärpning, Sverige! It's time to take out the trash.


image28

Kommentarer
Postat av: Ican

Tittar förbi mest

2007-07-16 @ 08:46:35
Postat av: Mats

Jag skrattade så att jag grät. Tack så mycket.

2007-07-16 @ 14:46:04
URL: http://zetsuei.blogg.se
Postat av: Per

Ja, jag röstar på Tomas som kung!
Men tja. Kungahuset kommer nog upplösa sig självt snart. Nu är de ju snart som vanliga människor, och lite hela grejjen med ett kungahus är att de ska vara lite speciella och upphöjda och köra förbi med sina droskor och skvätta lera osv.

2007-07-16 @ 15:19:41
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Mufflon

Mats: Det var så lite så, det var bara ett smakprov på den underhållning jag kommer att bjuda på som kung. Kom ihåg att rösta på mig när vi demokratiserar monarkin.
Per: Jag hoppas att kungahuset upplöser sig själv, men det känns lite som att det alltid kommer att finnas kvar, i någon form, om ingen gör något åt saken. Förhoppningsvis så kommer svenska folket att skärpa sig när Victoria gifter sig med en odräglig överklassunge.

2007-07-16 @ 17:33:06
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Mufflon

Oj, jag glömde.
Ican: Hej! Tack för att du tittade förbi! Kom tillbaka till civilisationen oftare :O

2007-07-16 @ 17:34:09
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Osto

Lysande inlägg!

2007-07-17 @ 10:32:07
URL: http://osto.blogg.se
Postat av: Osto

För övrigt har jag dubbelt så bra koll som dig på vår kronprinsessa, med en poäng på 2 utav 7. Im so great!

2007-07-17 @ 10:33:16
URL: http://osto.blogg.se
Postat av: Mufflon

Jävlar danne, jag är imponerad. Du borde gifta dig med Victoria! Så fet koll som du har på henne så kan hon ju inte motstå dig.

2007-07-17 @ 13:32:33
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Osto

kanske det. Och se till att JAG blir kung istället!! Then I shall rule with an ironfist!

2007-07-17 @ 17:07:06
Postat av: Per

Oh yeah! Twisted ironfister!

2007-07-17 @ 18:54:49
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Per

Jag tror nyss jag kom på titeln till on flames and a boats nästa låt där i min förra kommentar...

2007-07-17 @ 18:55:15
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Dase

Jag har en plan angående On Flames and a Boat. Jag hade ju planer på att låna Pers bas för aslänge sen, men glömde bort det, men eftersom jag funderat på det borde jag gästspela på nästa OFAAB-låt :)

2007-07-18 @ 08:35:32
Postat av: Per

Ja! Det tycker jag absolut! Det kanske vi kan fixa nästa vecka dårå.

2007-07-18 @ 15:33:12
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Shazbot

Danne, du borde fan göra det. Jag hade 1/7, som tomas. Jag får nog ta tillbaka min mycket vackliga royalistinställning! :D

2007-07-22 @ 14:44:33
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Vippe

haha :)

2007-07-25 @ 14:37:51
URL: http://vippe.blogg.se
Postat av: Leenia

UNDERBART! :D

2009-02-24 @ 22:30:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0