AK 47, aftonbladet, DN, wikipedia, He-Man

Hej! Idag ska jag prata om många spännande ämnen! Till att börja med så ska jag gratulera AK 47:an på 60-årsdagen, fast det är nog lite i efterskott tror jag. Hur som helst så var det någon gång 1947 som vapnet kom till, därav siffrorna "47". AK 47 is the tool! *ratatatata* Don't make me act the motherfuckin' fool!

image42

Sedan så ska jag berätta den lite tråkiga nyheten att aftonbladet och jag har börjat glida isär. Jag känner inte den glöd som fanns där i början, när aftonbladet och jag gjorde allt tillsammans. Aftonbladet skrev en tokig nyhet, jag skrattade. Aftonbladet skrev fel hundra gånger, jag rättade till det. Genom vått och torrt höll vi ihop, aftonbladet och jag! Nu börjar jag dock mer och mer känna att jag vill läsa andra tidningar. DN har jag läst en del, och även länkat till ett par gånger på min blogg. Faktum är att DN är en mycket bättre tidning, där man kan få läsa nyheter i fred utan att drabbas av aftonbladets fjanterier. Bra serier också, på DN. Att läsa Rocky varje dag är ett måste! Det enda som håller mig kvar vid aftonbladet är att det faktiskt är en socialdemokratisk tidning, vilket innebär att den har hyggligt läsvärda ledare och kulturspalter, medan DN är liberal och därmed hatar allt som är fint och bra.

Men nog om aftonbladet och DN! Det finns en sida som står över alla andra, nämligen den bästa sidan på internet: wikipedia! Allt jag vet har jag lärt mig av wikipedia. Är man nyfiken på något så är det bara att söka på wikipedia, oddsen är höga att det finns skrivet om det där, även om det är nån liten obskyr skitsak. I synnerhet om det är en obskyr skitsak! Allt man läser på wikipedia får man dock ta med en liten nypa salt, eftersom det är möjligt för vem som helst att editera sidorna där. Det mesta snacket om wikipedias opålitlighet tycker jag dock är rätt överdrivet, de flesta större artiklar har ju faktiskt källhänvisning till allt de skriver, som man kan kontrollera. Man får använda lite sunt förnuft helt enkelt, och göra sin egen bedömning av hur trovärdigt det är.

Hur som helst så läste jag en rätt kul artikel på aftonbladet om wikipedia, och om hur olika företag och organisationer har gått in och ändrat artiklar för sina egna lömska syften! Det var rätt rolig läsning. Bl a så har en BBC-anställd gått in och ändrat G.W.Bush's mellannamn till "wanker". Funny stuff! Även CIA har använt wikipedia som ett vapen i sitt högteknologiska cyberkrig mot terrorismen, och ändrat artikeln om Irans president Mahmoud Ahmadinejad. Take that, Mahmoud! Det framgår inte exakt vad som ändrats, men det lär vara något riktigt saftigt! Jag tänker mig nåt i den här stilen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Man undrar lite hur det tjänar BBC's syften att George W. Bush heter "wanker".
Jag tror att AK47an fyllde år igår, på jubileet av Elvis Presley's dödsdag. Nu vet ni hur han kola vippen. Han hade väl jiddrat med gangsters som gjorde driveby med sina nyuppfunna ak47or.
also rocky is best!

2007-08-17 @ 15:36:41
Postat av: Per

...och sossarna ljuger!

2007-08-17 @ 15:36:56
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Jeff

Apropå nyheter och/eller ickenyheter, ta en kik på http://www.fark.com. It's the best!
Drew har dessutom precis släppt en bok om massmedia och nyheter som verkar vara riktigt läsvärd. Ett ex. påväg till mig iaf ;)

2007-08-17 @ 16:32:26
Postat av: Jenny

Svd är min favorit. Eller Göteborgsposten, men det kanske mest beror på att jag bor där jag bor.

2007-08-18 @ 10:22:45
Postat av: Shazbot

Det är ju det jag sagt Tomas! Kom till Dn ist, vi skiter i vilken politisk spegling tidningarna har. ;D

2007-08-21 @ 09:55:14
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Anonym

Wikipedia är lite roligt faktiskt :]

2007-08-23 @ 00:12:48
URL: http://joseflin.blogg.se
Postat av: Ican

Spiderpig, spiderpig!

2007-08-23 @ 00:56:20
URL: http://icans.blogg.se
Postat av: Mufflon

Ja olle, DN är faktiskt bra. Och vad gäller politisk spegling så är den iaf bättre än expressen. THEY ARE CRAZY!
Svd och Göteborgsposten får jag kanske kika på också. Omväxling förnöjer.

2007-08-25 @ 00:05:20
URL: http://salenko.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0