Nä ja traur inte di ä sant!

När jag slösurfade på aftonbladet, som jag brukar göra, så fick jag se en liten artikel nere på kultur-sektionen som hette "Politiken som får spel". Jag var nära att skippa den, men jag bestämde mig ändå för att kolla vad det var. När jag läste den blev jag minst sagt förbluffad. Jag var tvungen att backa tillbaka för att se om jag inte klickat på nån skämt-länk av misstag, nåt gammalt april-skämt som blivit klarglömt eller så. Sedan sökte jag på google efter det, och visst är det sant. Timbro har på fullt allvar släppt ett marknadsliberalt propaganda-spel, i form av frågesport med vinklade frågor! Vad sägs t ex om:

"Hur många människor befriades från diktatur genom invasionerna av Afghanistan och Irak?"

och

"I vems artikelserier på hösten 2005 avslöjas Byggnads omoraliska och regelvridriga agerande i Vaxholmskonflikten?"

Jag menar, seriöst!

För de som inte vet så är Timbro en svensk marknadsliberal tankesmedja och bokförlag som grundades av dåvarande Svenska Arbetsgivareföreningen (numera Svenskt Näringsliv) och de är kort och gott högerns propaganda-central i Sverige. Nu är det ju klart att högern ska få ha en egen tankesmedja, och de ska ju få publicera marknadsliberal litteratur för de som är intresserade av sådant, men ett propaganda-Trivial Pursuit i högertappning känns helt uppåt väggarna. Nåväl, så länge det bara är som en kul grej inom högerkretsar så är det väl rätt harmlöst, man får bara hoppas att det inte sprider sig till barn och lättpåverkade ynglingar...

Kommentarer
Postat av: Per

Jag tror inte det anses "hippt" och "ball" bland dagens lättpåverkade ynglingar att spela frågesportspel med frågor om saker som vaxholmskonflikten.
Känns mest som ett skämt.

2007-04-12 @ 19:49:15
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Mufflon

Ja precis, en kul grej på MUF-förfester på sin höjd. Men man ska inte underskatta Timbro, de gör aldrig någonting som inte leder mot godhetens förfall och ondskans seger.

2007-04-12 @ 19:54:53
URL: http://salenko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0