Jag hjälper aftonbladet

Idag satt jag och läste om skolmassakern i USA på aftonbladet. Alltihop är mycket tragiskt. Jag skulle kunna skriva om USA:s vapenkultur och vapenlagar, men istället ska jag berätta om hur jag gjorde en insats som korrekturläsare för aftonbladet. Jag såg nämligen i deras artikel om mördaren (Cho Seung-Hui, 23 år gammal) att de hade skrivit att

"Cho Seung-Hui kom till USA 1982, tre år gammal"

Eftersom jag är mycket mån om aftonbladets höga kvalitet (eftersom det är där jag hämtar 99% av mitt stoff) så bestämde jag mig för att maila dem och påpeka missen. Jag författade därför ett mail där jag skrev att Cho Seung-Hui måste vara 27 eller 28 år gammal om han kom till USA 1982 som treåring, och att de antagligen hade råkat skriva fel. En halvtimme senare läser jag nyheten igen, och nu har de ändrat! Nu står det istället:

"Cho Seung-Hui kom till USA 1992, tre år gammal"

Jag skriver ytterligare ett mail till dem där jag förklarar att om Cho Seung-Hui kom till USA 1992 som treåring så måste han vara 18 eller 19 år gammal. Tio minuter senare så kan man på deras sida läsa:

"Cho Seung-Hui kom till USA tre år gammal"

Ja, det är lite bökigt att räkna på det så det är enklast att ta bort årtalet helt och hållet, så att problemet försvinner. Nu läser jag dock på reuters websida att Cho Seung-Hui, 23, faktiskt kom till USA 1992. Därför skickar jag ett nytt mail till aftonbladet där jag skriver att Cho Seung-Hui enligt reuters kom till USA 1992, vilket måste innebära att han var 7 eller 8 år gammal då, förutsatt att han faktiskt är (var) 23 nu.

Nu har jag precis stigit upp, klockan är 09:35 på onsdag förmiddag, och Per tipsar mig om att aftonbladet har ändrat nyheten igen! Den här gången står det:

"Cho Seung-Hui kom till USA åtta år gammal"

Med mina hjälpinsatser så är aftonbladet äntligen på rätt spår! Om de bara kunde lägga in "1992" där nånstans så vore artikeln som nån slags fantastisk skattkammare av sanning, men det duger bra som det är nu. My work here is done!

Kommentarer
Postat av: Per

"Cho Seung-Hui kom till USA åtta år gammal."

Yay

2007-04-18 @ 09:02:46
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Ican

Bra jobbat ;) Men jag tyckte det var hemskt det som hände - just att det var en skola *ryser*

2007-04-18 @ 13:10:07
Postat av: Jenny

Aftonbladet sucks. :D

Men i övrigt, tragedi. Inte just var att det var barn, utan liv. Meningslöst och otäckt.

2007-04-18 @ 17:10:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0