Bibeldags igen!

Per sa till mig tidigare idag att jag var dålig på att blogga, för det var flera dagar sen jag postade något senast. Jävla Per, ska alltid tycka en massa. Nåväl, som hämnd för hans grova och kränkande påhopp så ska jag skriva ett inlägg om en grej som han berättade. Haha! Jag stjäl hans idé!

image26

I senaste numret av tidningen Amos, som alla vi goda kristna får hem i brevlådan varannan månad, så är det en artikel om kristna djurrättsaktivister. Det är tre djupt troende kristna ungdomar som använder ickevålds-metoder för att bråka med köttindustrin. Tidigare så hade de brutit sig in hos Sveriges lantbruksuniversitets forskningsanläggning i Uppsala och räddat 12 hönor som de gav till en familj på landet. Nu senast så hade de haft en vegetarisk pick-nick på vägen utanför grindarna till ett slakteri i Skara, där de hindrade en lastbil med kött från att komma in. Efter nån timme kom polisen och hämtade dem. Så långt är väl allt bra. De är helt öppna med vad de gör, de använder inget våld och de tar konsekvenserna av sina handlingar utan att klaga. Jag är överlag mycket positiv till att bruka civil olydnad för att protestera mot sådant som man tycker är dåligt. Det roliga är hur de knyter det hela till den kristna tron. Två citat från artikeln:

"De tre vill också påminna andra kristna om kristendomens djurvänliga tradition. Genom historien finns exempel på troende kvinnor och män som visat omsorg om djuren."

"Gud skapade allt liv, inte bara människans. Alltså är även djuren inkluderade i Guds kärlek."


Kristendomens djurvänliga tradition. Guds kärlek. Jo jag tackar jag. Det finns ingenting Gud tycker bättre om än när djur dör. Som när jag skrev om Noa och syndafloden i en tidigare artikel. Det första Noa gjorde när han steg ur arken var att bränna upp djur för att göra Gud nöjd. Bibeln är full av berättelser om och uppmaningar till djuroffer. Men ta inte mitt ord för det! Varför inte låta bibeln tala för sig själv?

Jag gick in på sidan bibeln.se, som har en jättefiffig sökfunktion för att söka bibeltexter. Där gjorde jag en sökning på "brännoffer" (som i uppslagsdelen på samma hemsida förklaras: "Den viktigaste typen av offer i bibeln, bestående av ett slaktat djur som förbrändes på altaret."). Då fick jag 182 träffar. Några smakprov:

"Bränn sedan hela baggen på altaret. Detta är ett brännoffer åt Herren, en lukt som gör honom nöjd, ett eldoffer åt Herren."
2 Mos 29:18

"Men inälvor och fötter skall först tvättas med vatten. Därefter offrar prästen alltsammans genom att bränna det på altaret. Detta är ett brännoffer, ett eldoffer, en lukt som gör Herren nöjd."
3 Mos 1:9

"Prästen skall fläka upp fågeln utan att skilja vingarna från kroppen. Sedan bränner han den på altaret, på den brinnande veden. Detta är ett brännoffer, ett eldoffer, en lukt som gör Herren nöjd."
3 Mos 1:17

"Förutom brödet skall ni föra fram sju felfria, årsgamla lamm, en ungtjur och två baggar. De skall offras som brännoffer åt Herren, med tillhörande matoffer och dryckesoffer, ett eldoffer, en lukt som gör Herren nöjd."
3 Mos 23:18

image20

"och ni vill offra ett eldoffer åt Herren, ett brännoffer eller ett slaktoffer, för att uppfylla ett löfte eller som frivillig gåva eller i samband med era högtider, och därmed ge Herren en lukt som gör honom nöjd, offret av tjurar eller får,"
4 Mos 15:3

"Säg till dem: Detta är de eldoffer ni skall ge åt Herren: två årsgamla, felfria lamm som brännoffer varje dag i all framtid."
4 Mos 28:3

image21

"Och dagen därefter frambar de slaktoffer och brännoffer åt Herren: 1000 tjurar, 1000 bockar och 1000 lamm med tillhörande dryckesoffer, mängder av slaktoffer för hela Israel"
1 Krön 29:21

image22image23image24

Och det bara fortsätter och fortsätter. Ingenting gör Gud så lycklig som när man tar död på riiiktigt många djur. Är det bara jag som tycker att kristendom och djurrättsaktivism är så oförenligt som det kan bli? Fast det är klart, kristna människor tror ju sällan på det som står i bibeln. De tror på delar av bibeln, det som är fint och lättsmält och politiskt korrekt. När de konfronteras med obehagliga bibelcitat så mumlar de om "tolkningar", eller så håller de för öronen och ropar "Gud älskar alla lalalalalala!!!". Nåja, man får väl vara nöjd med det lilla. Att kristna människor åtminstone kan förneka delar av bibeln är ju bra. Annars hade väl alla kristna församlingar varit som Westboro Baptist Church.

Kommentarer
Postat av: Jenny

hahahahahaha
jag ska också göra så, lägga in bilder på söta fluffiga djur för att framhöva mina inlägg.

2007-06-06 @ 11:17:38
Postat av: Mufflon

Ja, inget inlägg far illa av lite gulliga djur.

2007-06-06 @ 11:23:06
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Ican

Hahahahaha jag älskar din blogg - och jag håller med dig, det verkar oförenligt-
men som sagt, man kan vända allt bibeln till ens fördel eller nackdel så igen vill jag säga att jag förstår inte att någon idkar den egentligen.

2007-06-06 @ 12:09:43
Postat av: Per

Hehe, jag är stolt att ha inspirerat ett såhär långt och fint blogginlägg.
Som sagt, kristendomen är fin på så sätt att man kan ha precis vilka åsikter man vill och sedan hävda att det är kristna värderingar. För det står lite allt möjligt i bibeln.

2007-06-06 @ 15:11:16
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Shazbot

Hehe, bra inlägg :) Jag har snackat en massa med mitt "vittne" om just detta, och det är som du säger. Man måste applicera det på våran tiid typ säger hon, och inte tolka allt ordagrant. Men jag undrar vem som bestämt hur det ska tolkas? Senare i eftermiddag ska jag fråga mitt "vittne" varför 25% av sveriges befolknig har extra muskellfästen i kroppen för vissa muskler. Kan det vara evolutionen som är framme? Eller tyckte gud att vissa skulle vara annorlunda.

2007-06-07 @ 12:37:04
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Per

Applicera på vår tid? Så helt plötsligt är deras bokstavliga tolkning av bibeln inte så jävla bokstavlig längre? Jag blev nyfiken när jag såg detta så jag gled in på watchtower.org, och där skriver de ju till och med själva att deras tro går ut på att "De litar på både de grekiska och de hebreiska skrifterna och uppfattar dem bokstavligt, om inte uttryckssättet eller sammanhanget tydligt utvisar att ett visst avsnitt är bildligt eller symboliskt."

2007-06-08 @ 16:34:50
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Mufflon

Det som står på deras hemsida måste appliceras på vår tid per, och inte tolkas ordagrant.

2007-06-08 @ 18:37:42
URL: http://salenko.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0