What really grinds my gears

image35


Idag tänker jag skriva om något som irriterar mig. Bemanningsföretag! Varför måste de göra allting så krångligt och dåligt? När man letar jobb på arbetsförmedlingens hemsida och ett bemanningsföretag har lagt ut en annons så får man bara veta vilken yrkeskategori det rör sig om, samt vilken stad. Ingenting om vilket företag det gäller. Det är superhemligt, av någon anledning. Personligen så vill jag gärna veta vilka företag det är jag söker jobb hos. Och när man sen väl ska söka jobbet så måste man fylla i ett vansinnigt omfattande formulär på bemanningsföretagets hemsida. Men det behöver man bara göra en gång, säger folk då. Sen kan man söka hur många jobb som helst jätteenkelt, säger folk. NEJ! För det finns elva miljarder bemanningsföretag!!! Varje gång jag ser en ny jobbannons så är det ett nytt jädra bemanningsföretag! Man måste fylla i elva miljarder medlemsformulär på elva miljarder hemsidor, och om någon liten detalj ska adderas till ens CV så måste man leta upp dessa elva miljarder sidor, och lägga till denna detalj elva miljarder gånger! Argh!!

And that really grinds my gears.

Kommentarer
Postat av: Per

Jag ska nog bemanna ditt företag! Skämt åsido, det låter kass.
Det som är extra sjukt är att när ett företag söker medarbetare så finns det liksom inte ens på kartan att man faktiskt skulle vända sig till arbetsförmedlingen. Eller, det är i alla fall mitt intryck :P

2007-07-23 @ 15:43:11
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Mufflon

Ja, lägger företagen ut lediga tjänster på arbetsförmedlingen så kommer de att drunkna i ansökningar från folk som egentligen inte ens vill ha jobben, eller är kvalificerade för dem, men som tvingas att söka allt som finns för att få a-kassa. Då är det klart lättare att ordna nån ny internt.

2007-07-23 @ 16:12:28
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Shazbot

Usch, det låter fan skitkass! Du ska få jobba hos mig sen Tomas, jag behöver muscle sen när folk inser att jag inte alls kan massera och bara gör skiten värre så som jag chansar.
När jag skulle klicka på "kommentar" på ditt inlägg så kom jag hit: http://www.gudalskardig.com/ och då insåg jag att de gör reklam för GUD på din blogg tomas! Det är för att Google är som storebror som loggar allt du bloggar om. :) Jag får mest Kubareklam tycker jag.

2007-07-24 @ 16:25:53
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Linus

Nu har jag gjort en comeback på blogg.se! Ovan hittar ni länken till min nya blogg. Denna gången låter jag mig inspireras av Per och skriver en slags dagbok.. nästan.

2007-07-24 @ 17:39:44
URL: http://harpomafacka.blogg.se/
Postat av: Dase

Skämt åsido, arbetsförmedligen är ett skämt. Inte deras fel egentligen antar jag, men det är liksom ingen större risk att man får jobb via arbetsförmedligen i dagsläget. Sen bemanningsföretag är en jävligt märklig branch över lag. Vettigt på det sättet att det ofta lönar sig för företag att kunna trolla fram en kompetent människa på några timmar och smidigt för personer som inte riktigt vill jobba på samma ställe hela tiden. Sen att det är asjobbigt att fylla i och det sällan lönar sig är en helt annan sak :)
Välkommen Linus förresten :)

2007-07-26 @ 08:27:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0